Stomatologia zachowawcza

stomatologia-zachowawcza

O zęby należy odpowiednio dbać. Jednak nie wystarczy wyłącznie odpowiednia higiena jamy ustnej, równie ważna jest profilaktyka i regularne wizyty u stomatologa. Stomatologia zachowawcza zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób zębów i tkanki przyzębnej. Jedną z najczęstszych chorób, którymi zajmuje się stomatolog jest próchnica. Jest ona przewlekłą chorobą, która rozwija się przez długi czas. Kwasy obecne w jamie ustnej wpływają na fermentację cukrów, dzięki czemu bakterie prowadzą do zniszczenia tkanek zębów i rozwoju procesu chorobowego. Dlatego tak ważna jest odpowiednia higiena oraz regularne wizyty u stomatologa. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu lekarz dokonuje oceny czynników ryzyka. Mogą mieć one istotny wpływ na pogorszenie stanu uzębienia. Mocno zaawansowane zmiany próchnicowe mogą wymagać skierowania do specjalisty w celu wykonania leczenia endodontycznego.

Stomatologia zachowawcza - naprawdę warto

Stomatologia zachowawcza zajmuje się także zabiegami, których celem jest poprawa wyglądu oraz kondycji zębów. Piaskowanie, skaling, fluoryzacja, a także polerowanie. Są to zabiegi wykonywane w ramach szeroko rozumianej profilaktyki.

Leczenie zachowawcze jest bardzo ważne, a dzięki nowoczesnemu sprzętowi i technikom leczenia daje skuteczne efekty. Chroni przed rozwojem próchnicy i ograniczając jej negatywne efekty. Podczas wizyty lekarz przeprowadza wywiad, którego celem jest ustalenie przyczyn dolegliwości, jeśli pacjent zgłosił się w związku z bólem zęba. Następnie wykonywane jest badanie, umożliwiające ocenę problemu. Na podstawie wywiadu oraz badania lekarza podejmuje decyzję o sposobie leczenia. Może też zdecydować o skierowaniu pacjenta na zdjęcie rentgenowskie. Pozwala ono ocenić stan zęba i otaczającej go tkanki. Uwidacznia zmiany, które nie są widoczne gołym okiem. Zdarza się, że pomimo bólu ząb wygląda na zdrowy. Po wykonaniu zdjęcia rtg okazuje się jednak, że proces chorobowy rozwija się w okolicy wierzchołka korzenia.

Wizyta profilaktyczna przebiega nieco inaczej, lekarz wykonując przegląd sprawdza stan zębów, udziela porad, aby pacjent mógł jak najlepiej dbać o zęby i jamę ustną. Lekarz stomatolog tłumaczy w jakiś sposób myć zęby, jakich akcesoriów używać, aby proces oczyszczania powierzchni zębów i przestrzeni pomiędzy nimi był skuteczny. Do stomatologa należy umawiać się regularnie, nawet jeśli nie występują objawy, które mogą świadczyć o zmianach chorobowych w jamie ustnej. Niektóre problemy mogą zostać przez pacjenta niezauważone aż do momentu, gdy nie wywołają silnych dolegliwości bólowych.